Home » » My Trip to Beijing... part 2...

My Trip to Beijing... part 2...

Written By Unknown on Friday 29 November 2013 | 07:23

assalamualaikum.... bersawang dah blog aku nih... dah lama x jengah... habuk sana sini... bukan ape... november ni busy dgn kenduri kendara, aktiviti family, dgn adik ipar bertunang lg... mmg busy lah kan...ok dah ade mase sket ni nk sambung lah entry pasal yg g beijing tuh... haaa... yg ni part 2 plak... igt x igt dah pasal trip tu... :p....

hari kedua kitorg ade pergi kat satu tempat tu, ade tasik luas sgt....sejuk plak tu... org pun ramai... name tempat? aku pun dah lupe... wakaka... meh tgk gmbr2 yg kitorg snap bagai nak rak ni...



hampir satu group bergambar... 2 org xde... yg sorg tukang ambil gmbr ni... lg sorg mane hilang tah...

dragon boat yg cantik...





nak naik tp tak cukup masa time ni... dah kena gerak g tmpt lain...bye2 dragon boat.. maybe next time... 


dah penat jalan kat situ... kitorg pindah pulak ke destinasi seterusnya... di mana? haaa... jeng jeng jeng... kitorg pergi tempat produk2 sutera... tempat di mana ulat2 sutera di biak dan di kutip benang2 sutera itu... mmg 100% asli... disambut oleh amoi beijing yg keje kat situ, friendly and talkative... hehe... mcm2 produk sutera ada jual kat situ... mmg rambang mata kalo tgk... ade selimut, ade cadar, ade ceongsam, ade kain ela sutera...fuhhhhhh... group aku dah la ramai perempuan... mmg terbeliak biji mata diorg tgk produk sutera tu....tmpt ni kerajaan china yg punya... dpt memajukan sektor pelancongan diorg... cakap pasal produk sutera ni kan, kalo pernah kita pegang n sentuh sutera yg ada kat malaysia ni... mesti korg terpegun dgn selimut sutera yg aku pegang kat beijing tu... teramat lembut, teramat halus dan sejukkkk je... rase cm nk tido je bila sentuh selimut sutera tu... hahaha... selimut sutera ni di jual dlm pelbagai saiz... ade yg lebar, ade yg panjang, ade kecik ade besar... harga? ehem ehem.. boleh tahan la uhuk uhuk... mahalnye... paling murah pun 3 digit la jugak harganya... mmg aku x beli la selimut tuh...

yg paling menarik perhatian, bile diorg tunjuk kat kitorg selimut sutera gred MAHARAJA... fuh fuh fuh.... sesak nafas bile tgk dan pegang selimut tuh... design bukan main lawanye...ade gmbr ikan lah, ade gmbr pokok lah, ade gmbr ukiran budaya china lah... dan nafas kitorg hampir terhenti dgr harga selimut tu... mau riban-riban oooo... serta merta terus lipat dan simpan balik selimut tu...kah kah kah.... pastu kitorg g tgk2 baju ceongsam n baju lelaki yg dijual... yg tak bestnye tmpt ni x dibenarkan ambil gambar ye...bleh ambil gmbr kat lobi die je... hehe... ni je gmbr yg ada.... kalo nk tgk selimut maharaja tu... pergi lah beijing yer...





dah puas pegang sutera mahal, kitorg singgah ke masjid pulak... name masjid x igt... tp terletak di tengah bandar beijing... bas kitorg cilok sane, cilok sini, tup tup dah smpai masjid... utk solat Zohor... seronok dpt jumpe org islam beijing, friendly.... diorg pun seronok tgk org luar dtg solat kat masjid diorg... meh tgk gmbr2 masjid tu... lawa....










dah selesai solat, dah penat berjalan, kaki pun dah lenguh, kitorg pergi pulak kat tmpt refleksologi... lebih kurg setengah jam dr masjid td.... smpai je kat sane, kiorg dijemput masuk ke satu bilik besar, siap dgn kerusi yg selesa... disambut oleh seorg pekerja yg dah lama bekerja kat situ... amat fasih berbahasa indonesia... sebab die mmg org indonesia pun... hehe... die bermastautin kat situ dah lame dah... menurutnya, bekas perdana menteri kita yg ke 4, Tun Dr Mahathir pernah ke situ utk mendapatkan rawatan... wow... hebat beb... sambil encik tu berceloteh, kaki kitorg pun dah x sabar2 nk diurut... rendam kaki dulu dalam air suam yg dicampur dgn herba... diorg kate nk melancarkan perjalanan darah dan utk bg otak kitorg rileks sebelum diorg urut... aku rase tujuan sebenar utk menghilangkan bau kaki... rasenyelah.... :P lepas 10 minit rendam, diorg pun urut lah... memang best, memang layan... hilang lenguh kaki... tgh syok diorg urut tu, ade lah 4-5 org pakar perubatan herba yg keje kat situ masuk dlm bilik yg kitorg lepak tu... diorg ni pakar tgk mata... maksudnye tgk je mata kita, diorg tau apa penyakit yg kita ada... sambil tgk mata tu, diorg interview la sikit2, pernah sakit mcm ni ke, pernah alami simptom mcm tu ke, bleh dikatekan 70-80% tu betul la ramalannye... doktor yg tgk mata aku tu ajak aku pergi satu bilik lain utk die cek dgn lebih teliti lg... cuak beb... aku dah syak macam2.... hehe..

sebab die tgk aku ni gemuk, so die nk offer la rawatan die kat aku... die ni pakar 'qi' jugak rupenye... kirenye die ni ade aura yg kuat la... die boleh tau kite sakit ape dgn guna qi die tu.. kira tahap master la die ni... die suruh aku tegakkan tapak tgn kiri, aku pun buat la... pastu die bukak langkah dia... mcm kungfu ade, mcm silat pun ade, aku plak rase mcm nak lari... hahaha... lepas die bukak langkah, die dekatkan tapak tgn die dekat tapak tangan aku, terasa mcm ade renjatan elektrik mengalir dr tgn die ke tgn aku..padahal tgn kitorg x bersentuh pun! aku terkejut sikit dgn kejadian td... cewah... master tu tanya ade rase x? aku angguk je lah... pastu die buat benda yg sama kat tapak tangan kanan aku... tp kali ni x rase ape2... jeng jeng jeng... aku mule2 igt kalo ade rase elektrik tu, tanda badan x sihat... rupe-rupenye salah... tgn kanan aku x rase renjatan elektrik tu sebab , menurut master tu, hempedu dgn hati aku ade byk toksik... sbb tu x rase aura die... so die tlg aku 'clear' kan sikit toksik tu...die hala tapak tgn die kat perut aku... sakit jugak la kena aura die... pastu baru la tapak tgn kanan aku rasa aura die... ha.... so die pun offer la rawatan die, ubat2 yg die ade, dgn consultation, for a price lah... mesti la kena byr kan.. xkan free gitu aje... kire punye kire, gedebuk gedebak, kena la rm3500... nk terkeluar jantung bile dgr... aku pun cakap la xde duit sebanyak tu... so aku mintak kat diorg nk beli ubat tu aje... tp master tu cakap tak boleh... sebab kena bayar full harga tu utk ubat die, rawatan dgn consultation... so x dpt la aku nk menerima rawatan tuh... tp xpelah, insyaAllah ade rezeki bleh la g tmpt tu lg utk dapatkan rawatan... ok lah, setakat ini saja entri aku utk kali nih... jumpe lg di next entry soon... peace... :)




0 comments:

Post a Comment